Zo maak je mensen blij met jouw e-mail nieuwsbrief

e-mailnieuwsbrief-waar-mensen-blij-van-worden

Een paar jaar terug stuurden bijna alleen de grote webshops e-mailnieuwsbrieven. De nieuwsbrieven werden goed gelezen en hadden een zeer grote ROI. Nu er geen dure software meer nodig is en de hoge ROI algemeen bekend is bij ondernemers, worden mensen overspoeld met nieuwsbrieven waardoor het effect afgenomen is. Ze worden minder vaak gelezen en mensen schrijven zich snel uit. Dus moeten we maar stoppen met de e-mailnieuwsbrief? Zeker niet! Wel is het nu belangrijk om te zorgen dat je toegevoegde waarde biedt met de nieuwsbrief, zodat mensen écht blij worden van jouw nieuwsbrief.

Focus op de behoefte van de klant

Doorgaans zijn het je meest trouwe fans, je meest loyale klanten, die zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. Soms zijn het ook potentiële klanten die hopen op korting of een actie. Het zal afhangen van jouw type bedrijf, wat de beste inhoud is voor jouw nieuwsbrieven. Voor een grote webshop zullen dit acties zijn en producten die je onder de aandacht wilt brengen. Voor een B2B bedrijf met hechte klantrelaties zal dit bijvoorbeeld nieuws zijn over het bedrijf en een link naar een blog die je geschreven hebt. Doe onderzoek onder de ontvangers waar ze behoefte aan hebben zodat de e-mails zo relevant mogelijk zijn.

Personaliseer de nieuwsbrief

Een gepersonaliseerde nieuwsbrief begint steeds meer de norm te worden en eigenlijk elke e-mail service provider kan dit nu in meer of mindere mate. Het simpelste voorbeeld is de voornaam van de ontvanger in de aanhef. Dit ziet er in Mailchimp bijvoorbeeld zo uit:

Beste *|FNAME|*,

Het personaliseren kan zelfs nog veel verder gaan. Door cookies op de website kan een uitgebreid klantprofiel opgebouwd worden, waardoor je weet in welke producten en diensten de klant geïnteresseerd is. Deze producten kun je dan geautomatiseerd in de nieuwsbrief opnemen zodat elke klant een unieke e-mail krijgt.

Ook kun je de klant laten kiezen bij het inschrijven (of een intentie tot uitschrijven) welke onderwerpen hij wel of niet interessant vindt.

Afzender persoonlijk maken

Mensen ontvangen graag nieuwsbrieven van andere mensen. Experimenteer met de afzender van jouw nieuwsbrief als dit past binnen jouw bedrijf. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:

  • Thomas van Strakademie
  • Thomas Pastink van Strakademie
  • Thomas | Strakademie
  • Thomas | Strakademie Online Marketingtrainingen

Ook kan je nog proberen of er verschil is tussen een mannelijke en vrouwelijke collega als afzender. Bij veel bedrijven heeft dit namelijk wel invloed op het openingspercentage. Ook je adressenbestand verrijken met de contactpersonen of relatiemanagers is een optie en deze personen als afzender gebruiken.

Onderwerpregel is cruciaal!

De dagen zijn geteld dat je de onderwerpregel kunt vullen met ‘Nieuwsbrief week 2’. De onderwerpregel is wat mensen overhaalt de e-mail wel of niet te openen, dus maak het pakkend! Gebruik een call-to-action, vertel het meest belangrijke waar de nieuwsbrief over gaat en je kunt zelfs overwegen om het gebruik van Emoji te testen 😍. Stip een pijnpunt aan of benoem een behoefte van de klant.

Ga A/B-testen

Bij de meeste e-mail service providers kun je A/B-testen, ook wel een split-run e-mailing genoemd. Sowieso bij grotere spelers zoals MailChimp, Copernica en Campaign Monitor is dit mogelijk. Dit houdt in dat je 2 varianten maakt en gaat testen welke variant de beste resultaten oplevert. Zo kan je bijvoorbeeld een variant maken met afzender ‘Thomas van Strakademie’ en ‘Thomas | Strakademie’ en concreet zien welke mail het meest geopend is en de meeste conversies heeft opgeleverd.

Meer abonnees is niet altijd beter

Zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen zou voor de meeste bedrijven niet het doel moeten zijn. Kwaliteit is net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan kwantiteit. Als je nieuwsbrief goed geopend en gelezen wordt, filteren minder e-mailproviders jouw nieuwsbrieven naar de spambox. Door inactieve abonnees uit je lijst te schrappen, ontvangen de actieve abonnees jouw nieuwsbrief dus beter. Ook kun je een e-mailcampagne sturen naar de inactieve abonnees om ze weer te activeren.

Verras mensen keer op keer

Klanten worden graag verrast. Met leuke acties die exclusief voor de nieuwsbrief zijn, een kijkje achter de schermen en extra waardering. Als je jouw abonnees als VIP kunt laten voelen, zit je op de goede weg om mensen blij te maken met jouw nieuwsbrief! Wil je leren hoe je dit doet en meer resultaat uit jouw e-mailmarketing halen? Volg dan onze e-mailmarketingtraining.