Wat kan LinkedIn adverteren doen voor jouw bedrijf?

Linkedin, Sociale, Netwerk, Logo, Het Werk

Richt jij je op de zakelijke markt? Bedenk dan eens of LinkedIn iets voor jou is. LinkedIn is een van de online social netwerken en met een groei van 6%  t.a.v. vorig jaar is het zeker een kans voor jouw organisatie! Dagelijks gebruiken 611.000 mensen LinkedIn.

Via LinkedIn kun je een kijkje geven in jouw keuken van een relevante doelgroep. Daarnaast is het mogelijk om te adverteren via LinkedIn. Je kunt targeten op bedrijfsnamen, specifieke branches, vaardigheden van professionals en LinkedIn groepen waar jouw doelgroep bij aangesloten is.

Inhoudsopgave

LinkedIn voor bedrijven

Heb jij als marketeer, communicatiespecialist een bedrijf, organisatie of school? Dan kun je een bedrijfspagina oprichten. Waarom zou jouw bedrijf een LinkedIn bedrijfspagina moeten hebben? Ten eerste: medewerkers kunnen zich koppelen aan jouw pagina zodat andere mensen jouw mensen sneller kunnen bereiken. Het is ook handig voor klanten, business partners en potentiële sollicitanten,  zij kunnen op de hoogte gehouden worden van nieuws, vacatures, ontwikkelingen en trends in jouw bedrijf.

Adverteren op LinkedIn

Wanneer je wilt beginnen met LinkedIn adverteren heb je een bedrijfspagina nodig. Op LinkedIn zijn verschillende advertentiedoelstellingen. Zo kun je adverteren op: bekendheid, overweging en conversies. Naast de advertentiedoelstellingen kun jij jouw advertentie plaatsen in verschillende formats.De targeting op LinkedIn is interessant aan het worden. Je kunt doelgroepen zo breed of specifiek maken als jezelf wilt. Gebruikers van LinkedIn plaatsen regelmatig updates, omdat deze iedereen willen laten weten dat ze een andere baan of functie hebben gekregen. Mooi, want op deze manier kun je de juiste doelgroep aanspreken. De simpele opties om te gaan targeten zijn op de standaard variabelen zoals: locatie, leeftijd en geslacht. Naast de standaard variabelen die facebook ook hanteert, onderscheid LinkedIn zich doordat je ook kunt targeten op:

  • Medewerkers van een bepaald bedrijf
  • Mensen met een bepaalde functie
  • Functiegroepen en vaardigheden
  • Look-a-likes van je geselecteerde doelgroep

Je kunt er ook voor kiezen om een gematchte doelgroep te gebruiken, hiervoor moet je wel een tag op je website plaatsen. Deze tag wordt Insight Tag genoemd. Door deze doelgroep te gebruiken kun je makkelijk remarketing toepassen omdat je in staat bent website-bezoekers of bekende contacten en accounts opnieuw te bereiken.

Door middel van ‘Doelgroep uitbreiden’ in te schakelen worden je advertenties ook aan vergelijkbare personen getoond.

Op LinkedIn kun je op drie verschillende manieren adverteren:

  • Met afbeelding of video: advertenties in de tijdlijn.
  • Tekstadvertenties: advertenties die alleen bestaan uit tekst. De advertenties vind je aan de zijkant, bovenkant of onderkant van webpagina.
  • Inmail advertentie: gesponsorde mail advertenties.
  • Dynamische advertentie: dit is een advertentie zoals de spotlight advertentie of volg advertentie. Kenmerkend aan deze manier van adverteren is, dat het een duidelijke call-to-action bevat.

De voornaamste voordelen van adverteren op LinkedIn is het vergroten van de naamsbekendheid en het aanspreken van potentiële klanten. Adverteren op LinkedIn kan via deze website. 

Kosten adverteren LinkedIn

De kosten die je maakt met het adverteren op LinkedIn zijn hoger dan op Facebook of Instagram. Kosten hangen af van de doelgroep die je wilt bereiken: hoe specifieker, hoe hoger de kosten. Je moet minimaal 10 euro per dag besteden op LinkedIn Adverteren. Er wordt ook een ‘moet ten minste bod’ gegeven. Let er wel op dat de dagelijkse bestedingen tot 20% hoger uitvallen. Je hebt een creditcard of bankpas nodig om je advertenties in te zetten op LinkedIn. LinkedIn werkt met een biedings systeem.Het is mogelijk om te betalen per 1000 weergaven, dit wordt CPM genoemd: costs per mille/thousand. Je kunt er ook voor kiezen om per klik te betalen, dit heet CPC: costs per click. Je betaald op LinkedIn altijd minimaal $2 voor 1000 weergaven of voor één klik. Misschien klinkt dat als een hoog bedrag, echter, de kosten verdienen zich vaak terug. Dit heeft alles te maken met de specifieke targeting mogelijkheden waarbij de doelgroep gericht bereikt wordt en zinloze weergaven en klikken hierdoor vermeden worden.

De nieuwe functie: LinkedIn events

Terug van weggeweest, de (nieuwe) functie van LinkedIn: LinkedIn Events. De naam zegt het al: met deze functie kun je evenementen op LinkedIn aanmaken.Om een event aan te maken kan dit alleen vanuit je persoonlijke profiel, dus niet vanuit een bedrijfspagina. De invulvelden spreken voor zich. Aan het eind van de invulvelden vind je de mogelijkheid om een public of een privé event aan te maken.

  • Public event: spreekt natuurlijk voor zich. Dit evenement is vindbaar voor elke LinkedIn-gebruiker.
  • Private event: een evenement die voor niet iedereen zichtbaar is. Als organisator nodig je specifiek personen uit voor het evenement door middel van een event-link.

Ook je event kun je promoten. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt je connecties persoonlijk uitnodigen om deel te nemen, maar je kunt het evenement ook op je tijdlijn plaatsen voor meer bereik. Deelnemers van het evenement kunnen ook hun eigen netwerk uitnodigen.

Tips

  • Je profiel moet een duidelijke foto van jezelf bevatten. Geen selfie, LinkedIn is niet hetzelfde als Facebook, het is zakelijker.
  • Benut de samenvatting op je profiel.
  • Taggen in foto’s
  • LinkedIn maakt gebruik van een algoritme. Het algoritme van LinkedIn reageert positief op menselijk contact. Dit heeft een gevolg voor je bedrijfspagina, deze wordt minder gewaardeerd en heeft minder groot bereik. De oplossing: je medewerkers en collega’s! Zij zijn actiever op LinkedIn, maak van jouw collega’s merkambassadeurs. Dit kun je doen door: je medewerkers en collega’s betrekken bij je socialmedia-inzet. Laat ze berichten van het bedrijf delen. Zorg ervoor dat medewerkers en collega’s zelf een professioneel LinkedIn-profiel hebben.
  • Maak gebruik van hashtags om je pagina compleet te krijgen. Hashtags hebben als grote voordeel dat je kunt reageren en liken op de content in tijdlijnen van de desbetreffende hashtags.

Heb jij nog vragen na aanleiding van deze blog? Neem contact met ons op, we vertellen je er graag meer over!

Vraag een offerte aan!
Bekijk onze trainingen!