Adverteren op Instagram. Alles wat je moet weten over Instagram!
Met meer dan één miljard actieve maandelijkse gebruikers en meer dan 500 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, is Instagram hét social platform. Door middel van foto’s en video’s laten gebruikers zien wat zij in het dagelijks leven interesseert, ook wel visuele storytelling genoemd. Bevindt jouw doelgroep op Instagram? Dan is het zeker ook goed om Instagram in te zetten naast Facebook.
Wil jij meer weten over Instagram? Lees dan gauw verder!
Inhoudsopgave
- Het algoritme van Instagram
- Adverteren op Instagram
- Wat is Instagram Shopping?
- Instagram trend: Stories
- Tips & Tricks
Het algoritme van Instagram
Net zoals veel social media kanalen heeft Instagram ook een algoritme. Een algoritme is een wiskundige formule. Algoritmes helpen internetgebruikers om sneller informatie te verwerken en om ingewikkelde keuzes te maken. Met het algoritme wordt bepaald welke gebruikers welke berichten zien op social media.Instagram heeft een wisselend algoritme, wat continu aangepast wordt om de feed voor gebruikers te verbeteren. Niet alle gebruikers zien direct wat jij post, het algoritme werkt volgens een domino-effect. Eerst ziet een klein deel van de gebruikers je post, wanneer zij allemaal liken en delen zien meer gebruikers jouw post. Zet je volgers aan tot liken of reageren, dit kun je doen door posts te creëren waar de volgers aandacht bij houden. Zorg voor recente posts, deze zijn relevanter dan oude Instagram Posts.
Adverteren op Instagram
Om toch iedereen te kunnen bereiken omdat je wat belangrijks wilt delen, is het een goed idee om te gaan adverteren. Door gebruik te maken van adverteren kun je targeten op je ideale doelgroep.Je kunt advertenties voor Instagram maken met de Instagram App en de Facebook advertentiemanager. Maak je een Instagram Story advertentie dan maak je deze advertentie met de Facebook Ads Manager.
Gesponsorde/geadverteerde Stories worden willekeurig tussen de reguliere, organische Stories geplaatst. Door een advertentie te delen in Stories krijg je bovendien de mogelijkheid om de swipe-up functie toe te voegen aan het bericht. In de Swipe-up zit een link die je kunt toevoegen aan je story op Instagram. Wanneer de kijker de story omhoog swipet, verschijnt de link die is toegevoegd automatisch en wordt de kijker doorverwezen naar deze pagina.
Hoe maak je een advertentie op Instagram?
Van plan om op korte termijn aan de slag te gaan met Instagram Ads? Dan kan dit stappenplan je wellicht op weg helpen.
- Zorg ervoor dat je een Instagram-account hebt dat je wilt gebruiken om advertenties weer te geven. Belangrijk is wel dat je Instagram-account een bedrijfspagina is, zonder bedrijfspagina kun je geen advertenties plaatsen. Een bedrijfspagina heeft ook voordelen namelijk: vindbaarheid bezoekers, statistieken inzien en gemakkelijk gesponsorde berichten plaatsen. Maar ook op andere redenen is het belangrijk om een Instagram bedrijfspagina te hebben. Instagram is een onderdeel van Facebook, daarom maak je de advertenties is dezelfde tool.
- Ga naar Advertentiebeheer en klik op de knop maken.
- Je kunt kiezen uit twee ‘workflows’ namelijk: snel maken en stapsgewijs. Wanneer je gevorderd bent kun je gebruik maken van de ‘workflow’ snel maken. In de volgende stappen wordt de ‘workflow’ stapsgewijs weergegeven. Kies daarom voor stapsgewijs.
- Kies de doelstelling van de advertentie die je gaat posten. Dit kan zijn: merkbekendheid, bereik, verkeer, appinstallaties, betrokkenheid, videoweergaven en conversies.
- De volgende stap komt in beeld. Je geeft je campagne een naam, kopieer deze naam. Campagne naam bedacht? Klik op doorgaan.
- In deze stap geef je advertentieset een naam. In stap 5 heb je de campagne naam gekopieerd. Plak deze in de balk ‘Naam advertentieset’, zo kun je makkelijker de resultaten van je campagne analyseren.
- Nu wordt de doelgroep bepaald. Kies de doelgroep die aansluit voor je advertentie. Je kunt de locatie, leeftijd, geslacht en taal bepalen. Voor specifiekere targeting kun je gebruik maken van de interesses, gedrag en meer.
- Je bepaald de plaatsing van je advertentie. Omdat je gaat adverteren voor Instagram kies je voor de optie ‘Plaatsingen bewerken’. Zet alle vinkjes uit van Facebook, Audience Network en Messenger.
- Budget en planning. Hoeveel budget ga je instellen en voor welke periode? Je kunt kiezen uit een budget per dag en een looptijdbudget. Daarna kun je kiezen of de advertentie de hele dag live staat of enkel in bepaalde uren. Your choise!
- Je kunt er ervoor kiezen je optimalisatie- en biedingsopties handmatig in te stellen. In het gedeelte ‘Optimaliseren voor advertentieweregave’ geef je aan hoe je je advertentie wilt optimaliseren. In het tweede gedeelde kun je handmatig een bod kiezen.
- Je kunt de indeling kiezen. Wil je gebruik maken van een enkele afbeelding of video of wil je kiezen voor een carrousel. Waarin meerdere afbeeldingen worden weergegeven.
- Bij media upload je de afbeeldingen die je in je post wilt hebben. Let wel op: de pixels van Instagram Stories en Instagram overzicht zijn verschillend. Maak dus je afbeelding in twee verschillende formaten.
- Overzicht: 1500 x 1500 pixels
- Stories: 1080 x 1920 pixels
- Voer de details in voor je advertentie zoals: tekst & links en website URL. Je kunt direct zien hoe je advertentie er als voorbeeld uitziet.
- Tevreden met het resultaat? Bevestig je advertentie.
Om de effectiviteit te kunnen meten van je advertenties moet je het hulpmiddel Facebook-pixel implementeren op je website.
Op de website van Instagram vindt je handige voorbeelden en stappenplannen. Kom je er niet helemaal uit? Bekijk dan de website van Instagram.
Wat is Instagram Shopping?
Instagram Shopping is een nieuwe functie van Instagram. Het is een handige manier om je producten onder de aandacht te brengen bij je fanbase. Dit kun je gebruiken door goede foto’s te gebruiken. Op de foto zet je een ‘tag’, de bezoeker kan op het product klikken en het product direct kopen.Zodra de bezoeker op de tag klikt, opent het specifieke product. Je ziet de productafbeelding, omschrijving en prijs. Onder de foto staat een Call To Action. Wanneer je hier op klikt ga je naar de productpagina van de website.
Let wel op! Wanneer je gebruik wilt maken van Instagram Shopping moet je account aan een paar voorwaarden doen:
- Het moet een bedrijfsaccount zijn.
- Je moet fysieke producten verkopen
- Je Instagram account is gekoppeld aan een zakelijk Facebook account met een productcatalogus. Hoe koppel je je zakelijke Facebook met een productcatalogus? Daar heb je Catalog Manager voor nodig. Een catalogus is een container die informatie bevat over de artikelen in je voorraad, zoals afbeeldingen, prijzen, beschrijvingen en meer. Nadat je een catalogus hebt gemaakt, kun je advertenties en winkelervaringen maken met informatie uit je catalogus om mensen je artikelen te laten zien. Op Facebook Helpcentrum heb je een stappenplan hoe je een productcatalogus kunt toevoegen.
- Je account moet goedgekeurd zijn.
De optie ‘Winkelen’ moet zichtbaar zijn, omdat jouw account dan goedgekeurd voor Instagram Shopping. Zie je deze optie nog niet? Check dan je instagram-app iedere dag.
Instagram Shopping is nu ook beschikbaar voor Stories. Wil je meer weten over Instagram stories, lees dan verder.
Instagram trend: Stories
Instagram Stories zijn korte, staande video’s of foto’s die tijdelijk beschikbaar zijn. Na 24 uur verdwijnen ze weer.Een Instastory duurt drie seconden bij een foto en maximaal 15 seconden bij een video, maar door meer achter elkaar te zetten kun je een verhaal vertellen. Instagram Stories heeft verschillende mogelijkheden, zo kun je gewoon een tekst typen, normale foto of video, live video, boomerang, superzoom en terugspeelvideo.
De Instastory kun je nog meer opleuken met een filter, tags, locatie, tijd/temperatuur of gifje. Om personalisatie toe te passen in je Instastory kun je je volgers een vraag stellen of een poll posten.
Om je volgers door te laten linken naar je website kun je een link toevoegen aan je Instastory. Je moet wel een bepaalde volgersdrempel (meer dan 10.000 volgers) hebben om toegang te krijgen tot deze functie.
Wanneer je jouw Instastory wil behouden kun je een Story Highlight aanmaken. De Highlights staan bovenaan de feed, waardoor jouw volgers of bezoekers snel toegang hebben om de Highlights te bekijken.
Maar waarom zou je aan Instagram Stories beginnen? Om het volgende: elke keer wanneer jij een Instastory plaatst, kom jij weer bovenaan de tijdlijn van je volgers te staan.
Ook versterkt het de band met je volgers. Want je volgers kiezen er zelf voor om je Instastory te bekijken. Wanneer je volgers je Instastory vaker bekijken en reageren komen ze vooraan in hun Storiesbalk.
Tips & tricks
Heb jij nog niet zoveel volgers? Werk dan aan je bekendheid en vertel een interessant verhaal met de focus op interactie. Wat goed werkt is: om persoonlijk te blijven. Om te blijven groeien geef je ‘weggevertjes’ weg, bijvoorbeeld tips of inspiratie.Heb je al een naamsbekendheid en voldoende volgers? Focus je dan op het verkopen van jouw dienst of producten. Je kunt jouw producten verkopen door gebruik te maken van Instagram Shopping.
Maak een contentkalender, dit scheelt stress en je hebt een overzicht. Bedenk vaste rubrieken, zoals inhakers op feestdagen of andere dagen. Maak leuke woord spinsels met de dagen van de week, zoals mondaymotivation, throwbackthursday of feelgoodfriday.
Plan je posts in, Dit kun je doen met een tool maar ook zonder tool. De officiële businesspartners zijn van Instagram zijn Planoly, Iconosquare en Hootsuite. Je kunt ook je posts inplannen zonder tool. Daar heb je twee mogelijkheden: voor namelijk je post opslaan als concept en je kunt gebruik maken van Facebook Creator Studio.
Bepaal het ideale postmoment. Bedenkt eerst wie er tot je doelgroep behoort en wanneer zij online zijn. Check de statistieken, test verschillende tijden en post doordeweeks zijn drie stappen voor het uitzoeken van de ideale posttijd.
Gebruik Hashtags. Wanneer je de juiste hashtags gebruikt verhoog je het bereik van je bericht.
Pas personalisatie toe. Voer een gesprek met je volgers of laat meer van je bedrijf zien.
Besteed tijd aan je bio, plaats in je bio een klikbare link naar bijvoorbeeld je website. Vertel je volgers of bezoekers iets persoonlijk over jezelf en pas een hashtag toe die bij je profiel past.
Wil je meer leren over Instagram, volg dan onze Facebook en Instagram advertising training.
Lees ook onze andere blogs voor meer informatie over het vakgebied.