Wat is Google Tag Manager? En waarom je deze tool moet gebruiken.

Digitale Marketing, Seo, Google, Emarketing, Sem, Serp

Ben jij een online marketeer, ondernemer of social media specialist? En wil jij minder afhankelijk worden van je developers of een extern web bureau? Met Google tag manager kun je handige tags plaatsen zonder dat je je webbouwer moet vragen om de tags in de code van je website te plaatsen. Nog niet helemaal duidelijk? Geen zorgen, verder in de blog lees je precies de ins and outs van Google tag manager.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag manager is een gratis tool van Google. Met deze tool houd je je bezig met online marketing code (HTML) op websites plaatsen zonder toegang nodig te hebben tot ‘achterkant’ van de website. Het enige wat je moet doen is het implementeren van de Google Tag Manager code bovenaan in de header van je website. Aanvullend plak je een tweede code in de header, na detag. Bij een code kun je denken aan de Google Analytics tag waarbij je kunt uitlezen hoeveel bezoekers je website bezoeken.

Google Tag Manager werkt met een containertag. Containertag is een standaard script wat op elke pagina binnen de website wordt opgenomen. Doordat één standaard containercode slechts eenmaal op de website wordt geïmplementeerd.

Waarom Google tag manager?

Je kunt alle tags van een website beheren via een gebruikerspaneel. Met deze tool kun je eenvoudig tags plaatsen op je website. Je hebt het beheer volledig in eigen handen en kunt daarom dus betere resultaten boeken.

De tool is overzichtelijk, gratis en betrouwbaar. Wanneer je de GTM hebt geïnstalleerd, kun je veel meten.

Welke voordelen biedt Google tag manager?

  • Google tag manager is gratis.
  • Je bent onafhankelijk van je webbouwer.
  • Gebruiksvriendelijk. De tool is eenvoudig in gebruik, tags kunnen eenvoudig aangemaakt worden en bestaande tags kunnen gemakkelijk aangepast worden.
  • Het laden van de scripts heeft geen effect op de laadtijd van de pagina.

Wil je gebruik maken van Google Tag Manager, bekijk hier de website van Google Tag Manager.

Tags, triggers en variabelen

Google Tag Manager is opgebouwd uit variabelen, triggers en tags. Ze worden hieronder toegelicht.

Variabelen

Variabelen maken het mogelijk om benodigde informatie uit te lezen met Google Tag Manager en ondersteunt de tags en triggers. Bijvoorbeeld een productnaam, een prijswaarde of een datum.

Triggers

Nu het door middel van variabelen mogelijk gemaakt is om de benodigde informatie uit te lezen met Google Tag Manager moeten er triggers aangemaakt worden. Aan de tag moet een trigger worden gekoppeld. Deze triggers bepalen wanneer bepaalde informatie daadwerkelijk verzonden wordt via de tags die aangemaakt zijn/worden.

Wanneer je de trigger instelt, stel je een gebeurtenis in. Wanneer een bezoeker een gebeurtenis uitvoert die aan bepaalde regels voldoet, gaat er een ‘alarm’ af. Triggers kunnen zijn:

  • Paginaweergave
  • Bepaalde klik
  • Betrokkenheid bezoekers

Tags

Wanneer de benodigde variabelen en triggers aangemaakt zijn moeten de tags aangemaakt en ingericht worden zodat de benodigde data verzonden wordt.

Tags zijn stukjes code die door middel van Google Tag Manager op de website kan plaatsen. Wanneer er een gebeurtenis plaatsvindt, wordt deze tag afgevuurd naar een derde partij. Dit kan Google Analytics zijn, Facebook etc.

Normaal gesproken zou dit stukje code in de broncode van de website geplakt moeten worden, maar met Google Tag Manager is dat niet meer nodig.

Wil jij meer weten over Google Tag Manager en wil jij deze tool gebruiken voor jouw website? Bekijk dan één van onze trainingen. 

Vraag een offerte aan!
Bekijk onze trainingen!