Verschillende soorten mailings e-mailmarketing
E-mailmarketing is een vorm van online marketing met een hoge ROI. Het is een middel om bij klanten en geïnteresseerden in beeld te blijven en ze op de hoogte te brengen van aanbiedingen en ontwikkelingen. Maar welke soorten e-mails kun je nou allemaal versturen? Hieronder een aantal voorbeelden.
Nieuwsbrieven
Uiteraard is de e-mailnieuwsbrief heel belangrijk in e-mailmarketing. Veel bedrijven kiezen ervoor om periodiek een nieuwsbrief te sturen. Meestal is dit wekelijks, maandelijks of elk kwartaal. Voorbeelden van type inhoud voor nieuwsbrieven zijn:
- nieuwe producten of diensten
- nieuw personeel
- nieuwe blogberichten of nieuwsberichten
- aangepaste openingstijden met feestdagen
- aanbiedingen en acties
Regelmatig nieuwsbrieven versturen zorgt voor een goede top-of-mind positie en kan twijfelende klanten over de streep trekken. Door goede acties kan het ook voor impulsaankopen zorgen als dat relevant is voor jouw type organisatie. Uiteraard is informeren ook een doel van nieuwsbrieven.
Productaanbevelingen
Steeds meer e-mail service providers geven de mogelijkheid om accountspecifieke productaanbevelingen te doen. Door gebruik van big data en/of cookies kan steeds beter ingeschat worden in welke producten een klant nog meer interesse kan hebben. Vooral (grotere) webshops gebruiken dit type mailing maar door steeds betere e-mail service providers voor het MKB zoals Mailchimp wordt deze techniek voor steeds meer bedrijven toepasbaar.
Verjaardagskaartje
Als je de verjaardag van klanten weet kun je een digitaal verjaardagskaartje sturen. Hier kun je nog een cadeautje of een kortingscoupon bij doen. Denk aan gratis verzending, een kortingsbedrag of -percentage, een gratis product bij een bestelling vanaf €x,- of een digitaal product zoals een e-book. Dit hangt natuurlijk heel erg af van het type organisatie dat je hebt.
Naast verjaardagskaartjes kun je ook nog andere jubilea gebruiken als je hier de datum van weet. Bijvoorbeeld een trouwdatum als cateraar, de startdatum van een bedrijf in B2B, indiensttreding als leverancier van relatiegeschenken, etc.
Feestdagen attentie
Als de feestdagen er aan komen, is dit vaak een moment voor sales. Denk aan het steeds groter wordende succes van Black Friday dat het feestdagenseizoen inluidt. Ook is dit vaak een moment om aangepaste openingstijden aan te kondigen of als het bedrijf dicht gaat tussen Kerstmis en oud&nieuw. Of natuurlijk juist als je bedrijf wél open is op tweede paasdag en tweede pinksterdag! Je kunt een kerstkaartje sturen of een speciale nieuwsbrief. Uiteraard kun je ook een aardigheidje aanbieden bij een bezoek of aankoop tijdens de feestdagen.
Service mails
Service mails zijn meestal geautomatiseerde e-mails met updates. Voorbeelden van service mails zijn:
- update dat je abonnement bijna verlengd wordt of verloopt
- een storing in je slimme thermostaat
- een melding dat de batterij van je smart watch bijna leeg is
- je printer die automatisch nieuwe cartridges heeft besteld omdat de inkt bijna op is
- als de APK weer aan de beurt is
- als het tijd wordt voor een periodiek tandartsbezoek
Verlaten winkelmandje follow up
Een verlaten winkelmandje, abandoned shopping cart in het Engels, is een belangrijk marketingmoment. Van mensen die ingelogd waren toen ze een product in het winkelmandje deden weet je namelijk dat ze interesse hebben in dat product. Misschien willen ze er nog even over nadenken, maar je wilt natuurlijk niet dat ze het vergeten! E-mailmarketing is een perfect middel om ze aan hun winkelmandje te herinneren. In de e-mail vertel je de producten die in het winkelmandje zitten en en vraag je of ze die nog wensen te bestellen. Als je ook nog kunt melden dat de actie op dat product bijna verloopt zorg je voor een gevoel van schaarste (zie beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini). Het liefste geef je natuurlijk een link mee naar het winkelmandje waar precies dezelfde producten nog in zitten, zodat de klant weer verder kan gaan waar hij gebleven is.
Meer weten over e-mailmarketing?
Wil je meer weten over alle mogelijkheden en kansen van e-mailmarketing? Volg dan onze training e-mailmarketing waarbij we je alle ins en outs leren!