Lees hier 9 voordelen die SEO voor je organisatie kan opleveren
Je komt de term SEO steeds vaker tegen op social media kanalen en populaire marketing weblogs zoals Marketingfacts en Frankwatching. Je bent een trotse eigenaar of medewerker van een organisatie en je wilt meer nieuwe klanten trekken. Een middel dat kan zorgen voor nieuwe klanten is Search Engine Optimization, ook wel bekend als SEO. Uit recente SEO trainingen die we hebben gegeven merken we dat het vaak onduidelijk is wat de voordelen van SEO zijn. Nadat je dit blog hebt gelezen weet je het volgende:
- Wat de voordelen van SEO zijn
- Wat SEO oplevert voor je organisatie
- De ultieme reden waarom je het kanaal in moet zetten.
- Hoe je aan de slag kunt gaan om je vindbaarheid te vergroten!
SEO staat voor Search Engine Optimization en bestaat uit het optimaliseren van webpagina’s. Het doel van SEO is dat de website zo goed mogelijk wordt gevonden op relevante zoektermen. Wil je meer weten over wat SEO precies inhoudt? Lees dan ons blog: De 11 meest gestelde vragen over zoekmachine optimalisatie.
Voordat je het marketingkanaal voor je organisatie of bedrijf in gaat zetten wil je natuurlijk weten wat de voordelen zijn van SEO. Wij hebben alle voordelen van zoekmachine optimalisatie alvast voor je op een rijtje gezet.
#1 Door zoekmachine optimalisatie ben je zichtbaar bij je doelgroep
Het in kaart brengen van zoektermen die je doelgroep gebruikt is vaak de eerste stap die je zet bij zoekmachine optimalisatie. Zodra de zoektermen in kaart zijn gebracht, weet je precies welke zoektermen belangrijk zijn voor je website. Je website zal relevant zijn voor de doelgroep waar jij je op focust.
Vervolgens worden webpagina’s geoptimaliseerd en zal je (hopelijk) ranken op de zoektermen die voor je organisatie relevant zijn. Uit onderzoek van smart insights blijkt dat wanneer je website scoort op de 9e positie, 2% van die bezoekers klikken op je website. Zodra je bezig gaat met SEO, zal je hopelijk de top drie posities bereiken waar de CTR (doorklik percentage) flink hoger ligt.
#2 Door zoekmachine optimalisatie zullen er meer bezoekers op de website komen, wat zal zorgen voor meer conversies en omzet
Wanneer je zoekmachine optimalisatie op de juiste manier uitvoert en er genoeg tijd aan besteed, zal je hoger ranken in de zoekmachine resultaten.
Hoe hoger je positie in de zoekmachine, hoe meer bezoekers op de websites komen. Deze bezoekers kunnen zorgen voor meer conversies en omzet, maar dit ligt ook grotendeels aan hoe de website is ingericht. Zodra bezoekers terecht komen op een relevante webpagina met daarin een assortiment wat aansluit op de zoekintentie van de bezoeker en een button waarbij ze een conversie kunnen afronden, zal SEO omzet opleveren. Nadat je relevante web bezoekers hebt getrokken naar je website, is het van belang dat je website op de juiste manier is ingericht zodat mensen eenvoudig een conversie kunnen afronden.
3# SEO zal rendement opleveren op langere termijn
Zodra je hoge posities in Google hebt behaald, zal het omzet opleveren op langere termijn. Dit is een voordeel ten opzichte van SEA. Bij SEA betaal je per click en zal je direct budget moeten investeren. Wanneer het budget op is, zullen er ook geen bezoekers meer naar de website komen. Bij zoekmachine optimalisatie is dat niet het geval, je zal bezoekers blijven binnenhalen en zichtbaar zijn onder je doelgroep. Let er wel op dat je tijd blijft investeren zodat je de belangrijke posities behoud.
4# Organische clicks zijn ‘gratis’
Zodra iemand op een advertentie klikt in de zoekresultaten, wordt daar geld voor betaald. Het voordeel hiervan is dat je bezoekers binnen een mum van tijd kunt trekken naar je website, het nadeel is dat hier een prijs voor betaald moet worden. De prijs die je ervoor betaalt zal afhangen van het type zoekwoord en hoeveel concurrentie er is.
Het voordeel van organische clicks (SEO) is dat ze ‘gratis’ zijn. Het woord gratis staat hier tussen haakjes, omdat het woord ‘gratis’ niet helemaal klopt. Het optimaliseren van pagina’s en schrijven van content zal veel tijd in beslag nemen. Denk hierbij aan het schrijven van webteksten, linkbuilding, het verbeteren van de technische aspecten van de website en on-page optimalisaties.
5# Hoge organische posities geven meer vertrouwen bij de bezoeker
Als je in het bezit bent van pagina’s die hoge posities behalen in de organische zoekresultaten, zal dit meer vertrouwen opwekken bij de bezoeker. Welke content zal je zelf eerder vertrouwen? Een website die op de 4e pagina van Google staat of een pagina die zich op de eerste positie bevindt?
Top posities in de zoekresultaten geven aan dat je een betrouwbare speler in de markt bent en dat je kennis hebt over het vakgebied. Het is lastig om met een nieuwe website op zoektermen te scoren met een hoog zoekvolume. Het vergt dus tijd en energie om de topposities in Google te halen. Maar wie het langst volhoud, die wint!
6# SEO versterkt je domeinwaarde, wat invloed zal hebben in Google Maps
Als je bezig gaat met zoekmachine optimalisatie, zal waarschijnlijk je domein-autoriteit en domeinwaarde gaan stijgen. Deze twee elementen hebben invloed op het ‘My business’ gedeelte van Google. Je leest hier hoe jij je bedrijf kunt aanmelden bij Google My Business
Als je zoekt op zoektermen zoals ‘restaurant’ of ‘wasstraat’ zal er via Google Maps een overzicht naar voren komen met daarin alle restaurants of wasstraten bij jou in de buurt. Organisaties kunnen zich aanmelden bij ‘Google My Business’ om hier zichtbaar te worden. Er zijn verschillende factoren die de ranking in ‘Mijn Bedrijf’ bepalen, waarvan domeinwaarde er één van is. Hoe hoger de domeinwaarde, hoe beter je zichtbaar bent op de kaart. Bekijk hieronder het filmpje over Google My Business
#7 Zoekmachine optimalisatie is meetbaar
Eén van de voordelen van dit marketingkanaal is dat je alles kunt meten. De tool Google Analytics geeft exact weer hoeveel bezoekers via het kanaal binnen komen. De tool kan je daarnaast vertellen welke pagina’s het meest worden bezocht.
Naast Google Analytics kun je geavanceerde tools zoals moz.com gebruiken om te meten wat zoekmachine optimalisatie opgeleverd heeft. Zodra je begint met het optimaliseren van webpagina’s analyseer je eerst welke posities je behaald op een zoekterm, dit wordt ook wel een nulmeting genoemd. Na een bepaalde tijd kan er gekeken worden of er pagina’s gestegen zijn ten opzichte van de nulmeting.
8# SEO zal positieve gevolgen hebben voor de gebruiksgemak van de website
Wanneer je hoge posities wilt behalen in de organische zoekresultaten, zal je website technisch helemaal in orde moeten zijn. Een vereiste daarvan is dat de website te gebruiken is op verschillende devices. De website zal daardoor gebruiksvriendelijk zijn voor bezoekers. Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat bezoekers makkelijker de website kunnen bewandelen.
9# Zoekmachine optimalisatie kun je leren en uitvoeren
Het voordeel van het kanaal is dat je als ondernemer of marketingmedewerker het meeste zelf uit kan voeren. Om dit goed uit te kunnen voeren is het belangrijk dat je investeert in kennis en tijd. Indien je zelf (nog) niet zoveel verstand hebt van SEO, raden wij je aan om een training te volgen of iemand aannemen/inhuren die verstand van het marketingkanaal heeft. Kom je er zelf niet uit? Dan kan je altijd contact opnemen met een marketing bureau die de kennis in huis heeft!
Ben je enthousiast geworden en wil je meer kennis opdoen zodat je aan de slag kunt met zoekmachine optimalisatie? Strakademie is een onderdeel van Bureau Strak en geeft op maat gemaakte trainingen over SEO. Naast dat we je alle ins en outs leren over SEO, geven wij ook direct antwoord op je vragen met betrekking tot SEO. De vragen die we onder andere beantwoorden zijn:
- Hoe kom ik met mijn website hoog in Google?
- Op welke wijze schrijf ik teksten die vriendelijk zijn voor zowel de gebruiker als de zoekmachine?
- Welke factoren hebben invloed op de positie in Google?
Als je vragen hebt over het vakgebied, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen.