Hoe zorg je voor meer resultaat met je Facebook bedrijfspagina?
Veel bedrijven hebben een bedrijfspagina op Facebook. Sporadisch wordt een bericht geplaatst en 1 of 2 mensen liken dit bericht. Vaak een collega of familielid… Dit moet toch beter kunnen? Jazeker kan dat! In dit blogbericht delen we hoe je meer resultaat kunt behalen met de Facebook bedrijfspagina.
Wat betekent resultaat voor jouw organisatie?
Een webshop heeft andere doelen op Facebook dan een overheidscampagne, een multinational of een lokale kledingwinkel. Bedenk je dus vooraf wat je wilt bereiken met jouw inspanningen op Facebook, zoals:
- verkopen
- op de hoogte brengen van vernieuwingen in je assortiment
- naamsbekendheid
- branding
- arbeidsmarktcommunicatie
- klantbinding
- winkelbezoek op koopzondagen
- websitebezoeken
- het lezen van jouw blogs
Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken, kun je gericht actie ondernemen om jouw doelen te bereiken.
Consistentie is key
Regelmatig berichten plaatsen is belangrijk, hoe klein jouw organisatie ook is. 1x per week is echt het minimum wat we aanbevelen. Bij 1 bericht per dag is de respons per bericht het hoogst, dus ga daar gerust voor als dit lukt. Uiteraard is kwaliteit minstens zo belangrijk als kwantiteit. Liever 1 goed bericht per week dan 1 matig bericht elke dag.
Maak een schema met vaste thema’s
Afhankelijk van hoe vaak je een bericht wilt plaatsen, kun je een schema maken met thema’s waar je over post. Een voorbeeldje:
- Maandag: motivational monday bericht met een mooie quote of foto
- Dinsdag: een tip voor jouw doelgroep
- Woensdag: deel nieuws uit jouw vakgebied
- Donderdag: delen van het nieuwste blogbericht dat op donderdag online gaat
- Vrijdag: stel een vraag aan jouw doelgroep of hou een poll
Dit helpt je met berichten bedenken waardoor je de consistentie vast kunt houden.
Gebruik bekende successen
Sommige soorten berichten werken beter op Facebook dan andere. Kijk wat wel en wat niet werkt, en pas dit toe voor je eigen bedrijf. Voorbeelden van berichten die veel respons krijgen of zelfs viraal gaan:
- polls met vragen, waar je ook 2 GIFs in kunt verwerken
- memes
- win-acties met mooie prijzen
- inspirerende quotes
- lieve filmpjes van baby’s en huisdieren
- inhakers (op sport, populaire series, feestdagen, nieuws)
- quizen
- grapjes aan de hand van je naam en geboortedatum (zie afbeelding)
- praktische tips in video vorm
- resultaten van nieuwe onderzoeken (uit nieuw onderzoek blijkt…)
- opiniestukken, nieuwe technologieën
- tag iemand die… tag iemand en als hij/zij niet binnen 5 minuten reageert moet hij/zij… mensen met deze voornamen krijgen in 2019…
Reageer op reacties
Social media gaan om interactie. Of mensen nou een compliment delen of klagen over jouw bedrijf, ga het gesprek met die persoon aan in de reacties. Zo weet je wat aanslaat bij de doelgroep en wat beter kan in jouw bedrijf. Ook waarderen je volgers het als je reageert op hun vragen en opmerkingen. Daarnaast hecht Facebook hier waarde aan, waardoor je pagina beter scoort.
Overweeg te adverteren op Facebook
Hoeveel procent van je volgers jouw bericht zien, is afhankelijk van hoe interessant jouw volgers jouw berichten vinden en hoe vaak ze op de vind-ik-leuk-knop klikken en reageren. Vaak ligt dit rond de 10% van jouw volgers. Dus als je 2500 volgers hebt, zullen slechts 250 mensen jouw bericht zien. Je kunt je bereik aanzienlijk vergroten door te gaan adverteren. Ook kun je dan zelf het doel van jouw advertentie instellen zoals bereik, nieuwe volgers, winkelbezoeken of conversies op jouw website. Door gebruik te maken van cookies (met behulp van de Facebook Pixel) kun je meten welk effect de advertentie heeft voor jouw website, zoals aantal bezoeken en conversies. Ook kun je jouw websitebezoekers retargeten dankzij de Facebook Pixel.
Meer leren over Facebook?
Wil je meer leren over Facebook? Volg één van onze social media trainingen zoals de social media strategie, Facebook training of Facebook en Instagram advertising.