Google Analytics voor beginners. Wat is belangrijk om te meten?

Google Analytics is een gratis dienst van google om statistieken van je website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het is de meest gebruikte web analytics tool ter wereld. Op bijna alle websites staat tegenwoordig wel Google Analytics. Maar waar begin je eigenlijk?
Inhoudsopgave
Belangrijke functies voor beginners
Tip: kun je statistieken niet makkelijk vinden? De zoekbalk is handig om te gebruiken en brengt je snel naar de juiste statistieken.
Realtime
Met het Google Analytics rapport: Realtime ben je direct op de hoogte van de bezoekers. Wil jij weten wat er nu echt gebeurt op je website? Ga dan naar rapport Realtime.
Doelgroep
Wie is mijn bezoeker? Het antwoord kun je vinden in het Google Analytics rapport: Doelgroep > Demografie. In dit rapport is het geslacht en de leeftijd van de bezoeker van de website te achterhalen. Je weet nu welk geslacht zich het meest op de website bevindt. Je wilt dit koppelen met de leeftijd van de doelgroep. Met de Google Analytics optie: Secundaire Dimensie kun je een stap verder kijken.
Acquisitie
Waar komen jouw bezoekers vandaan? In de rubriek acquisitie zie je via welke wegen je bezoekers op jouw website zijn gekomen. Dit is te zien op vier manieren:
- Direct: De bezoeker heeft direct je adres in de adresbalk getypt.
- Organisch: Zoekverkeer via zoekmachines
- Verwijzend: De bezoeker komt op je website terecht via een link op een andere website.
- Sociaal: De bezoeker komt via social media op de website terecht.
- Display: Manier van online adverteren. Het plaatsen van banners bij op websites waar je doelgroep te vinden is of doelstelling passende websites.
- Paid Search: Betaalde zoekresultaten.
- Affiliates: Een parter/affiliate promoot de product of dienst van een adverteerder in ruil voor een commissie.
Als je wilt weten waar je bezoekers vandaan komen en welk kanaal het meeste verkeer opbrengt dan kun je vinden in het Google Analytics rapport: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen. Heb je e-commerce tracking aanstaan, dan zie je in de kolom ‘conversies’ direct de opbrengst terug in het kanaal. Tip: Houd naast sessies en opbrengst ook de bouncepercentage in de gaten.
Het bouncepercentage geeft het aantal bezoekers weer dat direct jouw website verlaat zonder een andere handeling uit te voeren. Oftewel: ze bezoeken een pagina en gaan er weer vandoor. Heeft een bepaalde verkeersbron een hoog bouncepercentage, dan kan het zijn dat ze de verkeerde landingspagina voorgeschoteld krijgen en direct weer weggaan. Iets om over na te denken dus.
Gedrag
Het rapport ‘gedrag’ is handig om de content op de website te beoordelen. Het gedrag per pagina geeft tenminste informatie over goed presterende delen en minder goed presterende delen van de webshop. Het antwoord vind je het Google Analytics rapport: Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Dit rapport toont direct de populairste pagina’s.
Conversies
Wat leveren de bezoekers jou op? Om dit in te kunnen zien is het nodig een e-commerce tracking in te stellen zodat de verkoopcijfers, best verkopende producten, winkelgedrag en het betaalgedrag inzichtelijk zijn. Het antwoord op deze vragen kun je vinden in het Google Analytics rapport: Conversies > E-commerce > Overzicht. Dit overzicht geeft direct de totale opbrengst, aantal transacties en de gemiddelde orderwaarde weer. Ook kun je zien welke producten de meeste omzet opleveren, welke categorieën het beste scoren en welke merken het beste verkopen.
Als je deze resultaten weet kun je hier op inspelen en kun je de website optimaliseren. Met de verdieping Google Analytics: Conversies > E-commerce > Winkelgedrag krijg je een overzicht waarin de sessies verdeeld worden over een aantal specifieke handelingen binnen jouw webshop. Je kunt de funnel zien welke reis jouw klant doorloopt of niet doorloopt. Het totaal aantal sessies wordt verdeeld naar het aantal sessies waarin producten zijn bekeken, de aantal sessies met toevoegingen aan het winkelmandje en vervolgens welke gebruikers de betaling hebben voltooid. Met dit inzicht in het betaalproces krijg je inzicht om eens dieper in het betaalproces te duiken. Het kan zijn dat er een obstakel bevindt waardoor de bezoeker afhaakt.
Met de verdieping Google Analytics: Conversies > E-commerce > Betaalgedrag krijg je een funnel die het betaalgedrag van de bezoeker onder de loep neemt. Blijkt uit de resultaten dat er veel bezoekers afhaken bij het daadwerkelijk betalen? Onderzoek wat de aanleiding is dat zoveel bezoekers afhaken. Een mogelijkheid is dat je de juiste betaalmogelijkheden niet aanbiedt, toon je verzendkosten niet die je niet hebt aangegeven op de website of werkt het betaalproces niet op mobiele weergaven?