Google Analytics voor beginners. Wat is belangrijk om te meten?

Google Analytics is een gratis dienst van google om statistieken van je website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het is de meest gebruikte web analytics tool ter wereld. Op bijna alle websites staat tegenwoordig wel Google Analytics. Maar waar begin je eigenlijk?

Inhoudsopgave

Belangrijke functies voor beginners

Voordat je wilt starten met het analyseren van de Google Analytics statistieken is het natuurlijk handig om een Analytics-account te hebben. Op de website van Google Analytics staat een stappenplan gegeven. 
Het is belangrijk om te weten wat belangrijke functies zijn, waar je deze functies kunt vinden en wat de betekenissen zijn van de termen. Zo kun je makkelijk statistieken analyseren en eventueel aanpassingen doen.Wanneer je een bepaalde periode wilt analyseren is het belangrijk dat je bij alle statistieken die je analyseert, dezelfde periode instelt. Het komt nog wel eens voor dat de periode verandert. 

Tip: kun je statistieken niet makkelijk vinden? De zoekbalk is handig om te gebruiken en brengt je snel naar de juiste statistieken. 

Realtime

Met het Google Analytics rapport: Realtime ben je direct op de hoogte van de bezoekers. Wil jij weten wat er nu echt gebeurt op je website? Ga dan naar rapport Realtime. 

Doelgroep

Wie is mijn bezoeker? Het antwoord kun je vinden in het Google Analytics rapport: Doelgroep > Demografie. In dit rapport is het geslacht en de leeftijd van de bezoeker van de website te achterhalen. Je weet nu welk geslacht zich het meest op de website bevindt. Je wilt dit koppelen met de leeftijd van de doelgroep. Met de Google Analytics optie: Secundaire Dimensie kun je een stap verder kijken.

Acquisitie

Waar komen jouw bezoekers vandaan? In de rubriek acquisitie zie je via welke wegen je bezoekers op jouw website zijn gekomen. Dit is te zien op vier manieren:

  1. Direct: De bezoeker heeft direct je adres in de adresbalk getypt.
  2. Organisch: Zoekverkeer via zoekmachines
  3. Verwijzend: De bezoeker komt op je website terecht via een link op een andere website.
  4. Sociaal: De bezoeker komt via social media op de website terecht. 
  5. Display: Manier van online adverteren. Het plaatsen van banners bij op websites waar je doelgroep te vinden is of doelstelling passende websites.
  6. Paid Search: Betaalde zoekresultaten.
  7. Affiliates: Een parter/affiliate promoot de product of dienst van een adverteerder in ruil voor een commissie.

Als je wilt weten waar je bezoekers vandaan komen en welk kanaal het meeste verkeer opbrengt dan kun je vinden in het Google Analytics rapport: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen. Heb je e-commerce tracking aanstaan, dan zie je in de kolom ‘conversies’ direct de opbrengst terug in het kanaal. Tip: Houd naast sessies en opbrengst ook de bouncepercentage in de gaten.

Het bouncepercentage geeft het aantal bezoekers weer dat direct jouw website verlaat zonder een andere handeling uit te voeren. Oftewel: ze bezoeken een pagina en gaan er weer vandoor. Heeft een bepaalde verkeersbron een hoog bouncepercentage, dan kan het zijn dat ze de verkeerde landingspagina voorgeschoteld krijgen en direct weer weggaan. Iets om over na te denken dus.

Gedrag

Het rapport ‘gedrag’ is handig om de content op de website te beoordelen. Het gedrag per pagina geeft tenminste informatie over goed presterende delen en minder goed presterende delen van de webshop. Het antwoord vind je het Google Analytics rapport: Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Dit rapport toont direct de populairste pagina’s. 

Conversies

Wat leveren de bezoekers jou op? Om dit in te kunnen zien is het nodig een e-commerce tracking in te stellen zodat de verkoopcijfers, best verkopende producten, winkelgedrag en het betaalgedrag inzichtelijk zijn. Het antwoord op deze vragen kun je vinden in het Google Analytics rapport: Conversies > E-commerce > Overzicht. Dit overzicht geeft direct de totale opbrengst, aantal transacties en de gemiddelde orderwaarde weer. Ook kun je zien welke producten de meeste omzet opleveren, welke categorieën het beste scoren en welke merken het beste verkopen.

Als je deze resultaten weet kun je hier op inspelen en kun je de website optimaliseren. Met de verdieping Google Analytics: Conversies > E-commerce > Winkelgedrag krijg je een overzicht waarin de sessies verdeeld worden over een aantal specifieke handelingen binnen jouw webshop. Je kunt de funnel zien welke reis jouw klant doorloopt of niet doorloopt. Het totaal aantal sessies wordt verdeeld naar het aantal sessies waarin producten zijn bekeken,  de aantal sessies met toevoegingen aan het winkelmandje en vervolgens welke gebruikers de betaling hebben voltooid. Met dit inzicht in het betaalproces krijg je inzicht om eens dieper in het betaalproces te duiken. Het kan zijn dat er een obstakel bevindt waardoor de bezoeker afhaakt. 

Met de verdieping Google Analytics: Conversies > E-commerce > Betaalgedrag krijg je een funnel die het betaalgedrag van de bezoeker onder de loep neemt. Blijkt uit de resultaten dat er veel bezoekers afhaken bij het daadwerkelijk betalen? Onderzoek wat de aanleiding is dat zoveel bezoekers afhaken. Een mogelijkheid is dat je de juiste betaalmogelijkheden niet aanbiedt, toon je verzendkosten niet die je niet hebt aangegeven op de website of werkt het betaalproces niet op mobiele weergaven? 

De impact ITP op Google Analytics

ITP, een groot nadeel omdat je een deel van je data niet meer kunt uitlezen doordat bezoekers van de website gebruik maken van de webbrowser Safari. Maar wat is ITP? Intelligent Tracking Prevention (ITP) is bedoeld om de privacy van website bezoekers te beschermen. ITP zorgt ervoor dat bezoekers niet gevolgd kunnen worden over verschillende website. Normaal gesproken is de geldigheid van Google Analytics cookies twee jaar. Door de wijziging worden deze nog maar zeven dagen bewaard. Voor Google Analytics heeft dit grotendeels effect op user metrics en user gerelateerde rapporten. Zo wordt een bezoeker die na zeven dagen weer terugkomt op een website gezien als nieuwe bezoeker, in plaats van een terugkerende bezoeker.
Ook heeft dit effect op kanaaltoewijzing in Google Analytics. In de huidige situatie wordt een bezoeker, die eerder via SEO de website heeft bezocht en later de website direct bezoekt, alsnog toegewezen aan SEO. Dit komt omdat in de meeste rapporten in Google Analytics het last non-direct attributiemodel wordt gebruikt. Door ITP kan Google Analytics, indien een bezoeker na zeven dagen de website opnieuw bezoekt, het vorige kanaal niet meer herkennen. Hierdoor wordt de bezoek alsnog toegewezen aan ‘direct’. Dit resulteert dus in een toename van direct verkeer in Google Analytics, ten koste van andere kanalen.
Wil jij Google Analytics gebruiken voor je bedrijf en je wil meer weten over deze tool? Strakademie biedt een training aan op het gebied van Google Analytics.
Vraag een offerte aan!
Bekijk onze trainingen!