De 11 meest gestelde vragen over zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO-meest-gestelde-vragen

Tijdens onze SEO trainingen voor beginners merken we dat aan het begin van de training vaak dezelfde SEO vragen worden gesteld. We geven in dit blog antwoord op de SEO  vragen, zodat je alle basisbeginselen van SEO kent en begrijpt. In onze zoekmachine optimalisatie (SEO) training komen deze vragen uitgebreid aan bod met tips en trics.

Wat is SEO?

De term SEO komt voor in de online marketing wereld en staat voor Search Engine Optimization. De Nederlandse benaming voor SEO is zoekmachine optimalisatie. Bij zoekmachine optimalisatie verbeter je elementen van de webpagina om je website beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten in de zoekmachine.

FAQ zoekmachine optimalisatie

Hieronder staan de veelgestelde vragen over SEO en onze antwoorden hierop.

Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten zijn resultaten in de zoekmachine waar niet voor betaald wordt en worden onder de advertenties getoond. Ze worden ook wel niet-gesponsorde of natuurlijke zoekopdrachten genoemd. Voor de organische zoekresultaten staat geen ‘Adv.’ en vaak zijn er honderden á duizenden organische zoekresultaten per zoekopdracht beschikbaar.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel bekend als zoekmachine adverteren. Zoals de naam al beschrijft, adverteer je met SEA in de zoekmachines. Je kunt advertenties maken door middel met Google Ads, wat voorheen Google Adwords werd genoemd. Het verschil tussen deze twee marketingtermen is dat je bij SEA betaalt zodra mensen op jouw zoekresultaat klikken en bij SEO niet. Daarnaast kan je met SEA targeten op locatie en taal. Overigens kun je met SEA je zoekresultaat uitbreiden met extensies, zodat je zoekresultaat er aantrekkelijker uitziet.

Wanneer moet ik SEO of SEA inzetten?

Beide marketingstrategieën zorgen ervoor dat er meer bezoekers naar de website getrokken wordt. In de onderstaande koppen staan kenmerken wanneer je SEO of SEA moet kiezen. Je hoeft niet voor slechts één van beide te kiezen. SEO versterkt namelijk de inzet van SEA.

SEA

Je hebt weinig tijd en voldoende budget om je zichtbaarheid op internet te vergroten. Door een kleine inspanning kun je veel mensen bereiken die onder je doelgroep vallen. Daarnaast wil je zelf bepalen wanneer je stopt met het kanaal en wil je snel resultaat behalen met zoekmachine marketing. SEA is ook interessant als je helemaal bovenaan de pagina wilt staan of als concurrentie adverteert op de zoektermen waar je hoog op wilt scoren. De organische zoekresultaten komen namelijk onder de betaalde zoekresultaten.

SEO

Je bent bereid om veel tijd te investeren, wilt op lange termijn vindbaar zijn onder je doelgroep en hebt relatief weinig budget om je zichtbaarheid op het internet te vergroten. Ook wil je de klant met kennis verder helpen en wil je graag gebruik maken van de pull-strategie. Daarnaast speel je in op de vraag van de klant en heb je genoeg tijd/geduld om resultaat te behalen met zoekmachine marketing.

Waarom moeten we SEO inzetten?

SEO wordt ingezet om zichtbaar te zijn bij de doelgroep waar jij je op richt. Daarnaast is het belangrijk om het middel in te zetten om bezoekers naar je website te trekken. Indien je een mooie of goede website hebt maar geen bezoekers trekt, zal je website niks opleveren. Door SEO in te zetten ben je zichtbaar onder je doelgroep en zal je website rendement opleveren.

Uit onderzoek van Google blijkt dat 76% van alle mensen die een lokale zoekopdracht uitvoert op hun mobiel, een winkel bezoekt binnen één dag. 26% van deze zoekopdrachten hebben geleid tot een aankoop, aldus Google in 2016.

Wat levert SEO op?

Zoekmachine optimalisatie kan verschillende voordelen opleveren voor je organisatie. Als je SEO op de juiste manier inzet ben je zichtbaar onder de doelgroep en zullen er meer bezoekers naar je website komen. Vaak leiden meer relevante websitebezoekers tot meer nieuwe klanten en uiteindelijk omzet. De organische clicks zijn gratis en daardoor ligt het rendement op langere termijn hoger dan bij andere online marketing kanalen. SEO zal het volgende voor je organisatie opleveren:

  • meer bezoekers naar je website
  • hogere omzet
  • groter rendement bij nieuwe klanten

Hoe lang duurt SEO?

Hoe lang Search Engine optimization zal duren zal afhangen van je domeinwaarde, de concurrentie op een zoekwoord en in welke mate er op gezocht wordt. De Keyword planner van Google kan achterhalen hoe vaak een zoekterm gezocht wordt. Hoe hoger de concurrentie en de zoekvolumes, hoe langer het duurt om resultaat te halen op een zoekterm. Op de meest populaire zoektermen qua concurrentie zoals ‘hypotheek’ of ‘verzekering’ kan het wel jaren duren voordat je resultaat ziet.

Daarnaast is het mogelijk om met zoekmachine optimalisatie binnen enkele dagen al resultaat te halen. Dit zijn vaak long-tail zoektermen. De long-tail zijn langere zoektermen die minder vaak gezocht worden, maar al deze long-tail resultaten bij elkaar gaat om een grote hoeveelheid bezoekers. Hoe je deze termen kan achterhalen, leer je in onze SEO trainingen.

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

Zoals eerder beschreven, zijn organische clicks ‘gratis’. Echter klopt het woord ‘gratis’ hier natuurlijk niet helemaal. Je moet uiteraard wel tijd en energie in het kanaal stoppen om het gewenste resultaat te behalen. Indien je geen kennis hebt van SEO, zul je hier verder in moeten gaan verdiepen of eventueel een training volgen. Je kunt het ook uit laten besteden door een marketing bureau. De kosten voor een SEO traject zal afhangen van hoe groot de concurrentie is op een zoekterm. Het uurtarief van een ervaren marketing bureau ligt gemiddeld rond de  €90.

De grootste kostenpost van SEO is tijd. En iedereen kent het Nederlandse gezegde: tijd is geld. Denk hierbij aan het schrijven van teksten, het optimaliseren van webpagina’s, het verzamelen van backlinks en het monitoren van de statistieken. Hou ook in je achterhoofd dat een zoekterm waarvoor de concurrentie hoger ligt, het meer tijd en energie vraagt om hogere posities te behalen. We hebben alle kostenposten voor je op een rijtje gezet:

  • tijd
  • energie
  • kennis
  • een goed werkende website die geoptimaliseerd is voor Google is de basis voor zoekmachine optimalisatie. Denk hierbij aan snelle laadsnelheid, geoptimaliseerd voor mobiel en een correcte website structuur.

Wat is Google Search Console?

Google biedt gratis de Google Search Console aan. Deze tool laat zien hoe Google je website ziet. Aan de hand van deze statistieken kun je jouw website optimaliseren, zodat je nog beter wordt gevonden in de zoekmachine. Bekijk de onderstaande video voor meer informatie.

De tekst gaat door onder de video.

Wat is SEO schrijven?

SEO schrijven is een term die we vaak horen van onze klanten. Met SEO schrijven zorg je ervoor dat de teksten geoptimaliseerd zijn voor Google. Zorg er wel voor dat de teksten niet extreem geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Je schrijft voor de bezoeker, niet voor een zoekmachine. Er is wel een aantal best practices die je kunt toepassen waardoor Google beter begrijpt waar de pagina over gaat. Eigenlijk moeten alle teksten op de website geschreven zijn met SEO schrijven.

Hoe word ik een SEO specialist?

Om SEO specialist te worden is het belangrijk dat je er voornamelijk tijd aan besteed. Het begin van de theorie kan je in 1 dag leren, maar dat maakt je nog geen specialist. Doordat je er mee bezig bent zal je kennis opdoen en merken wat wel en niet werkt. Het bekijken van Youtube video’s over het vakgebied en lezen van blogs kan je kennis verrijken.

Wil je meer weten over het prachtige vakgebied SEO? Wij geven SEO trainingen aan organisaties. Strakademie is een onderdeel van Bureau strak en is gevestigd in Hardenberg, Overijssel. De kennis die we opdoen bij onze klanten willen we graag delen met mensen die meer willen weten over zoekmachine optimalisatie. Het voordeel van deze trainingen is dat je zelf een datum in kan plannen en direct antwoord krijgt op jouw vragen met betrekking tot SEO! Wil je meer informatie over de training? Dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met onze coaches.