Alles wat jij moet weten over WhatsApp ads!

WhatsApp heeft 11,9 miljoen gebruikers in Nederland. Daarvan gebruiken dagelijks 9,1 miljoen WhatsApp. De leeftijd varieert tussen de 15 en 80+ jaar. Omdat WhatsApp nog altijd het meest gebruikte social media in Nederland is, zou het mooi zijn dat ze hier ook wat mee gaan doen. En dat gaat ze gebeuren; in 2020 (volgend jaar) krijgt WhatsApp advertenties.

De advertenties worden vertoond in de status-sectie van de app, zoals je dat ook kent van de verhalen op Instagram en Facebook. Tussen de chatgesprekken zal er voorlopig, niks te zien zijn. WhatsApp heeft nog meer functies die jij als bedrijf zijnde kunt gebruiken. Benieuwd? Lees dan verder!

Inhoudsopgave

  • WhatsApp Business API
  • Voordelen WhatsApp marketing
    • Tips
  • WhatsApp Ads

WhatsApp Business API

Voor wie het nog niet weet, WhatsApp heeft ook een Business-app. Bedrijven kunnen deze app gratis downloaden, ze noemen het ook wel Business API. Met deze app kunnen bedrijven makkelijk contact houden met klanten over de hele wereld. Op deze manier kan er sneller, veiliger en betrouwbaarder contact worden onderhouden met klanten. De App heeft ook extra opties zoals: WhatsApp Business op de WebApp (via de webbrowser), labels, pin gesprekken, er kunnen statistieken worden gebruikt, maak gebruik de status-optie en de WhatsApp-links op je website. De WhatsApp Business gebruikers kunnen gratis antwoorden op vragen of opmerkingen binnen 24 uur. Op de website van WhatsApp vindt je een stappenplan hoe een bedrijf de WhatsApp Business API kan toepassen, klik hier.

Als adverteerder op Facebook kun je een actieknop van WhatsApp toevoegen aan de advertentie. Door de knop te selecteren, wordt WhatsApp geopend. De doelgroep kan via deze weg contact opnemen met het bedrijf. Echter is dit nog niet mogelijk in Europa door problemen met de Europese wetgeving inzake gegevensbescherming.

Het delen van gegevens tussen twee platforms kan niet volgens de wetgeving. De WhatsApp business API helpt de bedrijven om aangepaste notificaties te sturen. Met de WhatsApp Business-app zijn er ook statistieken beschikbaar: verzonden chatberichten, afgeleverde chatberichten, ontvangen chatberichten en besteed bedrag.

Strakademie biedt een Social Media Strategie training aan, wil jij meer weten over het inzetten van Social Media? Bekijk de pagina. 

Voordelen WhatsApp marketing

  • End-to-end encryptie: deze encryptie zorgt ervoor dat een bericht alleen gelezen kan worden door de persoon waarvoor het bericht bestemd is.
  • Je kunt er naast tekstberichten ook video’s, afbeeldingen en geluidsopnames mee versturen.
  • Een WhatsApp bericht wordt (bijna) altijd geopend door de ontvanger.
  • Het is een zeer populair (mobile messaging) kanaal.

Tips

  • Wees zorgvuldig en nauwkeurig in je boodschap. Stuur geen (type)fouten, onjuiste of irrelevante informatie.
  • Zorg dat je niet spammerig overkomt. Denk goed na over de hoeveelheid boodschappen en of de ontvanger deze boodschap wel wil ontvangen.
  • Zorg voor aantrekkelijke content. Zorg voor mooie visuele ondersteuning en deel linkjes voor meer informatie.
  • Ga de interactie aan. Deel content waar mensen op willen reageren en ga zelf ook de interactie aan.
  • Reageer niet te laat!
  • Verwachtingsmanagement is belangrijk. Wees duidelijk wanneer en waarvoor men WhatsApp kan gebruiken. Enkel beschikbaar tijdens kantoortijden? Wees hier dan transparant in. Gebruik ook de status van WhatsApp. Hierin kan bijvoorbeeld vermeld worden op welke tijden het WhatsApp kanaal ‘open’ is.
  • Ontvang je user generated content? Vraag dan of je die mag gebruiken op andere kanalen voor marketingdoeleinden.

WhatsApp Ads

WhatsApp geef in de servicevoorwaarden aan om meer te gaan samenwerken met Facebook.
Facebook wil WhatsApp data gebruiken om betere advertentieprofielen op te bouwen. Deze profielen worden beschikbaar voor adverteerders, die daarna op basis van honderden variabelen de juiste doelgroep voor hun bedrijf kunnen selecteren.

WhatsApp benadrukt dat de chat berichten niet gedeeld zullen worden, maar dat het uitsluitend gaat om het delen van metadata met overige Facebook bedrijven. Don’t worry!

Sinds de aankondiging van WhatsApp Ads is het gebruik nog steeds beperkt en hebben veel bedrijven geen toegang. Wanneer je gebruik wil maken van WhatsApp Ads moet je eerst een officiële WhatsApp Business API hebben.

Veel is er nog niet bekend over dit onderwerp. Blijf daarom deze blogpost volgen om up-to-date te blijven over WhatsApp Ads. Meer weten over adverteren? Strakademie beschikt over een SEA training, bekijk de training hier.

Vraag een offerte aan!
Bekijk onze trainingen!