5 tips voor het schrijven van content

Content schrijven is best lastig en wordt nog wel eens onderschat. Jammer! Omdat online, content vaak de eerste kennismaking met jou potentiële klant is. Hoe spreek je nou de juiste doelgroep aan en kun je deze doelgroep overtuigen tot conversie? Heb je moeite met het maken van goede content? Hieronder hebben we een aantal tips opgesteld over hoe je het beste content kan schrijven. Benieuwd? Lees dan verder!

Tip 1: De reis van de klant

Voor jouw website is het belangrijk dat je weet welke online-reis jouw potentiële klant maakt. Je bepaalt de reis van je potentiële klant door middel van de customer journey. Met de customer journey wordt in kaart gebracht hoe het oriëntatie- en aankoopproces van verschillende klanttypen verloopt. Wanneer je weet welke fases je klant doorloopt, kun je daarop inspelen. 

Hier kun je achter komen door het zogenaamde STDC-model. (See, Think, Do, Care-model van Google). Je bepaalt hiermee in welke fase jouw potentiële klant zit. Een customer journey kan je maken met een brainstormsessies en wat post-its, je kunt het online maken of zelfs met excel. Wat jij het makkelijkst vindt!

Waar bestaat het STDC-model uit?

    • See: Jouw potentiële klant komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf. 
    • Think: Jouw potentiële klant erkent zijn of haar behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing. Jij als bedrijf moet deze oplossing bieden aan jouw potentiële klant.
    • Do: Jouw klant staat op het punt om te converteren om de oplossing te hebben.
  • Care: Je zorgt dat jouw klant zo lang mogelijk bij je blijft, dit doe je na de aankoop.

Voordat je een customer journey maakt, moet je weten wie je doelgroep is. Dit kun je doen aan de hand van een persona. Daarna definieer je de stappen van de klantreis, de bezoeker navigeert zich door jouw website. Daar komen contactpunten en acties uit, dit zijn bijvoorbeeld een Call-to-action knop, formulier, e-mailknop, chat en ga zo maar door. Geen customer journey is perfect, maar je kunt eventuele fouten wel oplossen. Ga op zoek naar de zwakke plekken en laat deze zo snel mogelijk verhelpen.

Let wel op: per branche verschilt de reis van de klant. Jouw potentiële klant heeft wellicht meer stappen nodig om overtuigd te raken van jouw dienst. Wanneer een klant een product koopt kan de customer journey heel kort zijn. 

Tip 2: Tone of voice

Allereerst, wat is de tone of voice eigenlijk? De tone of voice is de stijl waarin gecommuniceerd wordt met je doelgroep. Het is belangrijk dat er een vaste toon wordt aangehouden in de teksten. Dit kan formeel of juist informeel zijn, direct of indirect, commercieel of informatief. 

Begin eerst met het opstellen van je tone of voice. Mocht de tone of voice nog niet aanwezig zijn, denk er dan eerst goed over na. 

Een voorbeeld van een bedrijf die hun tone of voice goed benutten is CoolBlue. Hun idee is begonnen in de kroeg, onder genot van een biertje. Dit zie je ook terug in hun tone of voice, informeel en jong. Bedrijven die ook een informele en humoristische tone of voice hebben zijn bol.com, heineken, mediamarkt en nog veel meer andere merken en bedrijven.

Tip 3: Bepaal zoekwoorden

Voordat je begint met content schrijven, is het van belang om uit te zoeken waar de doelgroep naar zoekt. Vervolgens kun je content schrijven gericht op die zoektermen. Een zoekwoorden – onderzoek kan daarbij helpen: Een zoekwoord onderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep binnen zoekmachines zoals Google. Hier kun je zelf eerst goed over nadenken. Je kunt Google ervoor gebruiken; gebruik zoekwoorden en kijk wat Google jou aanbiedt. Vraag ook eens in je omgeving welke zoekwoorden zij zouden gebruiken om jouw website te vinden. Met deze zoektermen ga je aan de slag voor verder onderzoek. Er zijn drie methodes om je zoekwoorden te onderzoeken. De makkelijkste optie die is gratis: Google Ads. Zoek naar woorden met een relatief hoog zoekvolume en een lagere concurrentie. 

Lees onze 9 voordelen die SEO voor je organisatie kan opleveren.

Tip 4: Leesbaarheid

Belangrijk is dat de bezoekers de tekst helemaal lezen. Bezoekers dwalen vaak af, waardoor ze eerder afhaken en de website verlaten. 

Hieronder een paar tips om de leesbaarheid te vergroten:

    • Taalgebruik, pas je tekst aan op jouw doelgroep. Let op je tone of voice. 
    • Wissel tekst af met afbeeldingen. Mensen voelen zich erdoor aangetrokken en begrijpen ze gauw. Tekst in combinatie met beeld wordt sneller begrepen.
    • Gebruik subtitels om je tekst in te delen in onderwerpen omdat dit nu eenmaal lekkerder leest.
    • Varieer van zinslengte maar maak zinnen niet te lang.
    • Houd je alinea’s kort
    • Maak lijstjes met opsommingstekens. 
  • Tegenwoordig wordt er veel gesurfd over internet. Zorg er wel voor dat je content geschikt is voor alle apparaten.

Tip 5: Call to action buttons

Het doel van je content is simpelweg om jouw bezoeker op conversie over te laten gaan. Wanneer jij een call to action wil toepassen in je content is het belangrijk dat de call to action button duidelijk in zicht is en opvalt. Gebruik hiervoor een specifieke kleur. Maar welke kleur? 

Je zou denken dat de kleuren binnen je huisstijl en design zouden moeten passen, maar soms is het juist de kracht om dit niet te doen. Bijvoorbeeld omdat een Call To Action button beter opvalt. Om erachter te komen welke CTA kleuren het best aanspreekt tot jouw doelgroep kun je gebruiken maken van een AB-test. 

Wanneer je de juiste kleur hebt gekozen, kies je de tekst die in de call to action komt te staan. Bepaal wat het doel is van je Call To action. Denk bijvoorbeeld aan ‘Meld je nu aan’ of ‘Neem contact op’. Belangrijk is dat de knop wel klikbaar is. 

  • De plek van de Call To Action is ook relevant. 
  • Boven de vouwlijn, bij alledaagse producten, last minute & promoties, websites met reizen en hotels. (ook) onderaan, bezoekers die de einde van je pagina halen zijn geïnteresseerd in je dienst of product. Dit komt vaak voor in e-mailmarketing. 
  • Herhaling op lange pagina’s, veel CTA’s komt vaak opdringerig over. Maar test eens, het werkt vaker dan niet. 
  • Links of rechts? Mensen lezen van links naar rechts, wat het belangrijkste voor je bezoeker is plaats je links. 

Voor nu zijn dit onze 5 tips. Als je vragen hebt over het vakgebied, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen.

Lees ook onze andere blogs voor meer informatie over het vakgebied.

Vraag een offerte aan!
Bekijk onze trainingen!