10 tips om Google Analytics als een pro te gebruiken

google-analytics

Google Analytics kan voor beginners erg intimiderend zijn. Je kunt namelijk bijna alle data van je website hier in terugvinden, maar wat is nou relevant en wat voor acties kun je verbinden aan deze data? Wil je het maximale uit dit blogbericht halen? Open dan je Google Analytics account in een nieuw tabblad en klik mee door de tabbladen die in de tips genoemd worden.

Tip 1: sluit je eigen IP-adres uit

De eigen bedrijfspagina bezoek jij (en je collega’s) vaak. Uiteraard wil je niet dat dit meetelt in het aantal bezoekers, want dat geeft een vertekend beeld. Via het tabblad beheerder -> weergave -> filters kun je dit doen. Klik op Filter toevoegen. Google ‘wat is mijn ip adres’ om je IP-adres te achterhalen. Geef het filter de naam ‘IP *bedrijfsnaam* uitsluiten. Filtertype is vooraf gedefinieerd -> uitsluiten -> verkeer van de IP-adressen -> die gelijk zijn aan. Voeg bij IP-adres je IP-adres in. Bij grotere bedrijven zijn er vaak meerdere IP-adressen met hetzelfde begin. Dan vervang je ‘die gelijk zijn aan’  door ‘die beginnen met’ en voer je het gemeenschappelijke begin in. Let op: je moet wel eerst een nieuwe weergave aanmaken die je *URL bedrijf* Gefilterd noemt. Dit doe je bij beheerder -> weergave en dan de blauwe knop +weergave maken.

Tip 2: stel doelen in

Wat wil je eigenlijk bereiken met je website? Vaak is dit dat bezoekers contact opnemen of een aankoop doen. Via beheerder -> weergave -> doelen kun je dit instellen. Stel je wilt het invullen van het contactformulier als behaald doel meten. Ga dan naar je website en vul het contactformulier als test in. Vaak kom je op een bevestigingspagina uit dat het gelukt is. Kopieer de URL van de pagina en stel deze URL in als aangepast doel -> bestemming. Controleer wel of jouw website een unieke bevestigingspagina voor elk ingevuld formulier maakt. Vaak is het begin dan hetzelfde en heeft het einde van de URL een uniek kenmerk. Kies dan ‘begint met’ in plaats van ‘gelijk aan’.

Tip 3: webshop? E-commercetracking!

Heb je een webshop? Dan is e-commercetracking een must. Hiermee hou je bij hoeveel omzet er gedraaid wordt, welke producten het populairst zijn, hoeveel de gemiddelde order opbrengt en hoe vaak een winkelmandje verlaten wordt zonder te bestellen. Bij veelgebruikte webshop platformen zoals Woocommerce is e-commercetracking gemakkelijk te implementeren. Via custom CMS’en heb je hier vaak een programmeur voor nodig. Via beheerder -> weergave -> instellingen voor e-commerce kun je e-commercetracking instellen in Google Analytics

Tip 4: eigen dashboard maken

Via aanpassing -> dashboards kun je een eigen dashboard maken. Het voordeel hiervan is dat je allerlei widgets kunt toevoegen om in 1 oogopslag voor jou belangrijke data te zien, zonder dat je door alle losse tabbladen hoeft te klikken. Bij het aanmaken van een nieuw dashboard kun je kiezen voor een leeg canvas of een dashboard voor beginners. Zodra je een dashboard aanmaakt kun je onder de titel op de knop ‘+widget toevoegen’ klikken of widgets aanpassen door rechtsboven in de widget op het potloodje te klikken.

Tip 5: realtime bezoekers bekijken

Via het tabblad Realtime Bezoekers kun je zien hoeveel bezoekers er nu op de website zijn en welke pagina’s ze bezoeken. Voor kleinere websites is dit handig om te checken als je wijzigingen wilt doorvoeren. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers dit zien gebeuren. Voor grotere websites kun je meestal niet live wijzigingen doorvoeren maar gebeurt dit in wekelijkse of tweewekelijkse updates.

Tip 6: kijken waar bezoekers vandaan komen

Veel bedrijven hebben een lokale doelgroep. Via het tabblad doelgroep -> geo -> locatie kun je achterhalen waar de bezoekers van je website vandaan komen. Onder het kaartje kun je nog kiezen tussen land, plaats, continent en sub-continent. Als je in de tabel op Nederland of Netherlands klikt, zie je het aantal bezoekers per provincie.

Tip 7: hou in de gaten hoeveel mobiele bezoekers je hebt

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel om websites te bezoeken. Het verschilt per doelgroep hoeveel ze tablets nog gebruiken. Dit heeft invloed op je marketing en webdesign. Wat de verhouding hiervan is en welke operating systems er gebruikt worden kun je bijhouden via: doelgroep -> mobiel. Bij overzicht zie je hoeveel bezoekers welke apparaatcategorie gebruikten. Via het subtabblad apparaten zie je welke apparaten er gebruikt zijn.

Tip 8: stel een relevante periode in

Rechts bovenin kun je het datumbereik instellen. Bij elk nieuw bezoek aan Google Analytics staat dit weer ingesteld op de afgelopen week. Via het dropdown menuutje kun je dit aanpassen naar vandaag, gisteren, afgelopen week, afgelopen maand, afgelopen 7 dagen en afgelopen 30 dagen. Je kan ook een aangepaste selectie maken via de kalender. De eerste datum die je aanklikt is de begindatum en de tweede datum de einddatum. Het afgelopen jaar is bijvoorbeeld erg handig om voortgang te kunnen zien over een langere periode. Door ‘vergelijken met’ aan te vinken kan je de resultaten van meerdere periodes met elkaar vergelijken. Kies hier wel een logische vergelijking. Als je tuinslangen verkoopt en je vergelijkt het eerste kwartaal met het tweede kwartaal is het logisch dat het tweede kwartaal beter scoort. Dan ligt dan niet (alleen) aan de verbeteringen aan de website maar omdat je een seizoensproduct verkoopt.

Tip 9: zo hou je in de gaten waar je bezoekers digitaal vandaag komen

Via tabblad acquisitie -> alle verkeer -> bron/medium zie je waar jouw bezoekers vandaan komen. Bron is bijvoorbeeld Google, Facebook, Direct (mensen die direct jouw URL hebben ingetypt) of de URL van een verwijzer zoals een blog. Medium is bijvoorbeeld Organic, CPC (cost-per-click) of Referral (verwijzer). Zo krijg je inzicht in het resultaat van adverteren, linkbuilding/influencer marketing en SEO werkzaamheden.

Tip 10: bekijk welke pagina’s veel bezocht worden

Je kunt veel inzicht verkrijgen door te kijken welke pagina’s de meeste bezoekers krijgen. Bij de meeste websites is dit de home-pagina, maar regelmatig is dit ook een SEO-pagina zoals een blogbericht of een landingspagina. Via tabblad gedrag -> site-content -> alle pagina’s krijg je een overzicht. Via subtabblad bestemmingspagina’s weet je de eerste pagina waar bezoekers op terecht komen.

Meer weten over Google Analytics?

In zo’n blogbericht kun je natuurlijk nooit de fijne kneepjes van het vak overbrengen. Ben je op zoek naar meer verdieping in Google Analytics? Volg dan onze Google Analytics basistraining of de Google Analytics maatwerktraining. Heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.